dimarts, 26 de juny del 2012

12a epístola als utòpics lectors del desert de les paraules



No deixa de ser un procés utòpic amuntegar paraules amb la pretensió de crear uns ritmes adequats als temps que corren. Com si la necessitat fos una gran pedra lligada al coll del poeta, del lletraferit escriptor d'utopies alienes. De versos d'altres dispersos per l'eternitat de les paraules, de la mirada oculta a l'horitzó de la pròpia vida, reescrita amb mans foranies. Aquella mirada que no saps on descansa quan les paraules, els versos en definitiva, són massa llargs per mantenir a plom l'eloqüència.

Fins i tot l'exigència de la disciplina no és suficient per mantenir l'utopia al llarg del poema. Ni de la vida amainada de mots mesurats amb la llibertat desmesurada del poeta. Acaba inflamant-se la paraula i semblant una nafra de creixement incontrolat, també amb la llibertat reclosa del poeta.

El final de vers s'aproxima i no tanca de forma natural la cicatriu que creix i creix sense cap tipus de rima. Les síl·labes esdevenen ciutadans d'utopia. I el seu governant no està a l'altura del poema. Per tant no es pot tancar, ficar el punt i final, si hi ha dèficit d'horitzons a les paraules. Aquest poeta ficat a governant de poemes o fins i tot de proses poètiques no pot donar crèdit suficient a les pròpies paraules.

Sense el crèdit del poeta no hi ha moviment de versos. I perilla utopia entreversos dispersos, diversos i conversos. La conversió, la fe de principi i de fi, és l'energia d'utopia sempre entreparaules. Una fe dipositada a l'ànima. Aquell espai del desert de les paraules que no abracem però que entrellegim de tant en tant. Però l'energia de les teues paraules és la del lector que amb llibertat decideix llegir els versos del poeta, del navegant dels horitzons utòpics, concretats en la lectura atenta i lliure del aleshores lletraferit lector, també.

Al final, com aquesta epístola, el més important no és escriure-la és llegir-la i rellegir-la fins que t'abandone el desig de lletres. El goig de la sopa cuinada amb mans de poeta desgovernat, sense país i sense més pàtria que el seu diccionari de paraules pròpies i estranyes. La seua font inesgotable de vida dins d'aquest poema que ens reescriu la vida per paraules i frases fetes.




Començat el 26 de juny de 2012 a les 01:34h a casa
enllestit el dia següent, hui. Dimarts 27 de juny de 2012
Pep Alfonso






divendres, 8 de juny del 2012

Camí de la Seu


Vaig de visita a ca En Teodor Úbeda i de camí, a dalt de Sa Murada, sona el Concierto de Aranjuez. El músic de carrer té accent argentí, el seu castellà s'engronsa per les amples planures de la pampa, i les seues mans acaronen amb bones maneres les sis cordes de la seua guitarra. M'ature el temps suficient per pagar-li cinquanta cèntims de música mentre contemple la mar. La bruma xafogosa dels primers dies de l'estiu, apegalós malgrat faltar més de cinquanta dies per a l'agost, no em deixen veure l'horitzó amb nitidesa. No és una instantània per a foto de postal, per al típic record d'una platja per la qual no he passejat. Malgrat el paisatge la música sona amb notes nítides i tendres.



Reprenc el camí cap a la Seu. M'agradaria comentar-li a Mossèn En Teodor com va pel poble. Per resumir-ho podem dir que la situació s'enquista. S'acomoda sobre si mateix com a la majoria del món globalitzat. El no globalitzat ja fa temps que put a les deixalles de l'altre. Però això vostè ja ho sap. Mentre pense que li xerraré al cos present de l'home bo em trobe amb la porta als nassos. Altre cop sense poder visitar-te a casa. Bé Teo, si em permets tutejar-te, a la pròxima visita a Palma promet tornar-ho a intentar. Supose que per l'octubre o el novembre tornaré. Promet portar-te noticies fresques. Qui a fet l'últim ERE i quants han anat a la puta calle o coses semblants que són el més habituals als temps que corren. Almenys les aigües del Pou Clar encara corren fresques des del pou fosc al pou l'aigüeta com a mínim.

Ara, mentre escric aquestes línies, bec una clara a The Guinness House, la terrassa vora el llac artificial que hi ha al Parc de la Mar. És un bon lloc per cridar, més bé escoltar, les fades de les lletres. La tranquil·litat és la necessària per ratllar a la llibreta del Cinquè Aplec de Gegants i Cabets d'Ontinyent. Els seus quadres fan alhora de musses necessàries per a no eixir-se'n de les línies rectes de les històries tendres, escrites amb bones paraules. Els turistes fan fotos de la Seu sense parar-se. Eixirà mogudar amb eixe efecte traveling que tant ens agrada a les curses de qualsevol mena. En aquest cas el vehicle és la família i la catedral el paisatge de fons del circuit.

Els pardalets, aliens als turistes que arriben tard a la Seu, no saben que està tancada, recorren la terrassa de taula a taula. En vols curts i salts rapits repassen les taules amb el desig de trobar les molles dels humans. No són conscients que, els humans, sols deixem caure a terra la merda que ens sobra. En realitat cau sobre un asfalt que imita malament la pedra dels boscos que revolaven els pardalets avantpassats d'aquests. No importa massa. La mateixa importància que ens té el profit que li trauen a la nostra desaprofitada merda. Però el seu esperit de sacrifici, dels pardalets dic, és prou gran per superar la pobra vida dels carronyers de paraules. Els humans ens hem deixat a la butxaca foradada de l'oblit la necessitat de sobreviure com a especie. Ara sols sobreviu l'individu. Que com els pardalets circula, a salts, per sota de les taules dels poderosos.


Pep Alfonso,
començat a palma el 07 de juny de 2012
i arrodonit a Ontinyent el 09 de juny de 2012

dimecres, 6 de juny del 2012

Gemecs matiners


De matinada m’ha despertat
el cant de la gallineta.
Gemegava al ritme irregular
i curt de les escomeses
de desig del pollastre
o d’altra gallineta satisfeta.
I és que la gàbia és fina
com un plaer també ínfim.
Ens agradaria, per un moment,
que l’absolut solidifiqués
en un orgasme permanent.
Però saps que diuen d’Utopia?
Que és un desig inabastable
en si mateix, plaer etern,
que no cap al caixó de la roba
bruta, ni a l’armari de la muda
neta, ni a la butxaca del plaer...

Un instant fugaç per trencar un somni profund
un somni profund sucat a l’instant fugaç
d’un nou dia, si Déu vol, etern també.


Per Pep Alfonso el 06/06/2012 a Palma, al carrer Joan Bauzà




diumenge, 3 de juny del 2012

11a epístola als beduïns de la paraula calma



Al meu cap hi ha una cercavila de dimonis coeters que a ritme de tabals i dolçaines em fan petar el cervell que no està per festa i ni vacances. La possibilitat d'esplai en aquest moments és contradictòria. Sempre hi ha unes hores abans d'acabar el diumenge per rematar l'ociositat. Les hores de la nit, si ja has estat previsor amb la migdiada, són bones per continuar llegint Dickens o rellegir uns versos qualsevol; Simfonia per a un estat de coma, Petjades insomnes, La plaça salvatge o fins i tot rellegir-me uns versos més per preparar la presentació a Mallorca d'ENVERS. Estic buscant un inèdit per oferir quelcom més al públic de la Banyera Voladora.

Foto d'Ibai Acevedo utilitzada per La Banyera Voladora

En un principi no tenia molt clar això de volar a cavall d'una banyera però crec que serà un encert. Una experiència d'aquelles que omplin la motxilla de records, bones imatges i frases fetes. És una banyera, pel que deduïsc de la seua activitat, amb uns vols molt filosòfics. A banda d'oferir música en directe i recitals poètics també hi ha molta reflexió. Supose que cadascú la interioritza al seu gust com és d'esperar per a ments lliures que s'estimen a la saviesa. Uns se l'empassaran tota d'un glop amb cervesa fresca, vi del terreny o còctels diversos, amb versos. I altres reflexionaran a base de digerir mals de cap com el que jo m'empasse ara mateix.

A mi em desperta aquells anys d'institut on la filosofia era per mi la droga més dura que un adolescent pot digerir. Fins i tot pensava estudiar eixa ciència de la rama de lletres que de malnom té filosofia. Però sols m'ha donat per estudiar fotografia i acabar escrivint versos dispersos, diversos i al final conversos. Els poetes sempre han ajudat a la reflexió pròpia i d'altres. Com deia el poeta Marc Granell “els poetes som els éssers més imprescindiblement inútils que hi ha sobre la terra”.

Mentre finalitzen les línies d'aquest escrit sembla que minva la lluna dels meus dimonis tronadors. La calma mai és calma eterna doncs seria una anormalitat calma analitzada amb l'ànsia del dialèctic atomista. La veritable natura de la calma s'analitzaria fins les seues parts més o menys calmes. Les paraules són molt sofrides malgrat la calma aparent de les pàgines immaculades que ocupen. Es mantenen calmes alienes a l'estima dels lectors i lectores que les magregen, amb desitjos diversos, dispersos i alguns fins i tot conversos.





diumenge, 27 de maig del 2012

rellegir-me



De tant de rellegir-me
se'm fan estranyes
les paraules.
Els versos, encara
dispersos,
semblen d'un altre.
Amb el paperet del sucre
senyale el vers
on m'he quedat
bocabadat, amb boca d'altre,
i entre dents recite
mots de cotofluix
vergonyes molles
que em colpixen
com si foren teues.

Per desintoxicar-me
repasse la simfonia
per un estat de coma
d'En Ramon, d'un altre.


  per Pep Alfonso

dilluns, 21 de maig del 2012

Presentació d'ENVERS, per Ximo Urenya


Allò que fem els presentadors d’un llibre, crítics al cap i a la fi, no és fàcil. Sovint ens entestem a classificar, a jutjar, a qualificar, a ordenar les idees i els estils, sense adonar-se, i ací està la dificultat, que cada escriptor és un món en ell mateix, que cada obra és única, i impossible d’identificar com a filla d’una tendència determinada. No valen les classificacions genèriques. La de Pep Alfonso és una poesia també única, filla de l’experiència personal, és a dir, és la poesia fruit de la reflexió del món i de la vida. No és la poesia del que juga amb la novetat, el risc, la recerca. La poesia que tenim a les mans, despulla en forma de versos lliures la seua interioritat i les seues vivències quotidianes. 
 
Manel Alonso, Pep Alfonso i Ximo Urenya. Foto: J.V. Nadal


Deia fa molt poc Salvador Jàfer admirat poeta de Ràfol de Salem, mentor de tants poetes i també de Pep Alfonso que ‘aquells pensaments que no s’escriuen es perden per sempre’. El poeta, Pep Alfonso, escriu els seus pensaments en forma d’ “amanida de paraules adobada amb mesura, sal, oli, vinagre i un poquet de pebre”, com diu ell mateix en un dels seus poemes. És ara el seu ofici, alçar acta dels seus desficis quotidians, de les seues cabòries, dels seus pensaments íntims i fer-nos-els conèixer a través del llibret que ara tenim a les mans, i els que esperem que vindran després. Ell ha anat destriant el gra de la palla, una miqueta de llum d’entre tantes ombres, el trellat d’entre tant de caos. Ha tret al carrer, a la llum el que era la seua intimitat. I ha pretès que les seues paraules siguen unes voltes bàlsam que sane les nostres ferides, o excitació per moure’ns a l’acció quan les circumstàncies ens tenen immobilitzats. Els seus versos ens criden a l’ordre i al desordre, viatgen entre el planer camí de l’ortodòxia i recorren a voltes l’abrupte sender de la subversió.
Públic assistent a la presentació d'ENVERS. Foto: J.V. Nadal

Per a mi la lectura dels seus versos ha estat com una conversa d’amic a sota l’ombra també amable d’un garrofer centenari, una conversa que va des de la divinal transcendència a la delícia prosaica de la carn i la figa d’agost. Així, a dosis menudes, ara un pessiguet de sal a sobre d’una rosca untada lleument amb oli cru, ara un tastet de mel de romer amb canyella. I als seus versos m’he trobat amb la corda que sovint ens cal per agafar-nos, la càlida mà per estrènyer-la, el cos obert per abarçar-se. He trobat veritats com a punys i veritats com a mans obertes. He observat al llarg i ample del poemari “paraules càlides”, “cremades”, “dolces”, “amargues”, “dubtoses”, “suaus”, “contudents”, “paraules llàgrima”, “paraules sense mesura”, “paraules de boscos incendiats”, “juganeres”, “grans paraules” i “petites paraules” i també “paraules buides”.
Jesús Barranco de Gent del Desert recita "Babilònia". Foto: J.V. Nadal

Perquè ha abocat a les pàgines del seu llibre aquella força necessària que ha aconseguit fer sublim qualsevol història per aparentment vulgar que ens puga semblar. Els seus versos, escrits com a un exercici necessari d’autoestima, són d’ell i de ningú més, són el fruit únic i irrepetible d’una experiència personal intransferible. Després, que al lector li arriben a interessar ja és una altra cosa ben diferent, però hem de saber que ja no seran pròpiament els versos del poeta, seran ja del lector i seran uns altres versos, que ens evocaran unes altres situacions vitals diferents.
Almudena Rodríguez, performance, i Mara Vicent recita "Divina". Foto: J.V. Nadal

Al llarg del text s’intueix una certa tendència de l’autor a fixar-se en la imatge, enfoca amb insistència l’objectiu de la seua mirada escrutadora i ajusta el diafragma per captar amb nitidesa els petits detalls visuals i espirituals de la realitat que l’envolta, detalls que a la majoria dels mortals ens passen inadvertits. S’havia de notar, clar, la seua professió de fotògraf. Crec que Pep Alfonso ha d’haver deixat de banda aquella falsa màxima que diu que una imatge val més que mil paraules, i que ha comprovat finalment que unes poques paraules dites en el moment just i en la mesura justa, difícilment es poden substituir per mil fotografies. Però la seua afecció al món de la fotografia ben cert que li ha servit d’ajuda per a veure el món que ens envolta com a una imatge, la imatge màgica traduïda màgicament en forma de paraules, en poesia: als seus poemes ens trobem sovint frases i paraules que així ho testifiquen. Ens diu en un moment que la imatge està “retocada amb foc, decolorada pel sol, plastificada”, en un altre lloc invita al lector a contemplar una imatge que és una fotografia fixa, “una habitació deserta/ verge i tendra de mots a les parets”, el color negre ens el presenta amb matisos, ara “negre fosc”, ara “negre plom” ara negre clar”. Només a un fotògraf se li ocorreria fer “un retrat de la memòria”, o veure un “clar cercle d’obscuritat perduda”, o mirar “el rellotge de paret/ aquell que encara penja a cal iaio/ aquell que sol reconec gràficament de paraula i blanc i negre”. Fixeu-vos com adverteix amb mirada de fotògraf que la memòria li furta el color original dels objectes de la seua infància i que ara evoca només en forma de grisos, de blanc i de negre.
Signant ENVERS. Foto: J.V. Nadal

El poemari porta per títol “Envers” com hauria pogut portar el d’Imatges, perquè cada poema és una imatge d’una fotografia fixa d’un moment determinat de la vida quotidiana de l’autor. Una imatge que ha conservat en la retina dels seus ulls i que després de descodificar-les las ha transcrit en forma de paraules, de poemes. Els seus poemes són el resultat elaborat de cada instant arrancat a l’esdevenir de les coses que passen a prop del poeta: un dia especialment clar, una conversa comunitària, un esglai, o el mal averany d’un gat negre que travessa el carrer.

Tot allò que passa al seu entorn li diu alguna escolteta a la seua oïda, tot li mereix la seua atenció, tot li mereix un respecte. I és per això que advertim que l’autor té un gran respecte envers totes les altres persones, envers les seues creences, envers les seues cultures diferents, les opinions, les idees, les actituds. El poeta se sap víctima entre les víctimes, se sent feliç entre els feliços, plora les llàgrimes alienes, riu els riures de la comunitat. Al poeta no li crema els peus la dissortada pàtria, no li agradaria allunyar-se nord enllà, perquè ha decidit compartir dolors, tristors, intoleràncies. I també alegries, ritus comunitaris, festes i amistats.   

Els seus 40 poemes ordenats per l’ordre de l’alfabet us han d’interessar, a mi m’han interessat, perquè estan escrits apassionadament, és a dir són de veritat, són el retrat fidel, sense retocs innecessaris, del seu autor, perquè són els breus discursos que hem compartit, que potser haureu compartit alguna que altra vegada al voltant d’una taula, però ara s’ha fet síntesi poètica, somni, cançó, oració i renec, canyamel i salnitre, prec i  apel·lació, abraçada tendra d’amic.

Acabaré amb un vers d’un poema musicat pel grup musical d’un poble de Lleida que es diu “Envers”, com el nom de la criatura de Pep Alfonso. Diu així el vers: “... mentre el món es perd,/ adormit a la platja,/ jo somnio.” És Pep Alfonso qui somnia.
                                                       
Ximo Urenya Montés,
presentació ENVERS el 18 de maig de 2012



dissabte, 19 de maig del 2012

Gràcies, gràcies, gràcies... ENVERS


Moltes gràcies a tots i a totes pel vostre recolzament en un dia tant important per a mi.




Agrair en primer lloc a Editorial Germania Comunicació en la persona de Manel Alonso (amic i escriptor) i de Antoni Martínez que han confiat en els meus versos dispersos. Després a Ximo Urenya Montés que ha desgranat, més enllà del que jo mateix pugués imaginar, ENVERS. També a Mara Vicent Palmí i a Jesús Barranco Gonzàlez per recitar tant magníficament el meus versos. I a la improvissació de Almudena Rodríguez Tortajada que va acompanyar amb els seus moviments el recitat de Mara, una pinzellada de performance lliure per acompanyar el ritme del vers lliure. També agrair als companys poetes que em van acompanyar en aquesta iniciació: Josep Manel Vidal, Miquel Català. Xelo IProu, Lorena Cayuela (@ATENACAMBODIA), Josep Sanchis i Carbonell, i a Angel SinnerofthePrady. També als narradors: Ramón Cerdá Sanjuán (que a més a més a fet aquest vídeo), a Santiago Sanchis Mullor (amic, periodista i escriptor) i a Paco Company. I a l'amic Sergi Gómez que també és un lletraferit, encara per editar en algunes facetes com la de poeta.

A la família Alfonso des dels pares, passant pels germans i cunyat, neboda i els tios i cosins tant nombrosos que els Alfonso tenen (als que van poder i als que van voler i no van poder). A l'altra part de la família, Díaz. Les meues arrels castellanes, albacetenyes, que en la representació de mon tio Jose Angel en vam fer el millor present de la nit. Em va fer plorar ja que vindre des de Canaries a posta per a la presentació era un gest que no me'l podia imaginar mai de la vida, GRACIES. La família Pascual i Revert, la família que de malnom li diem política, que van estar presents en tot moment.

Als amics i amigues de tants llocs pels quals he passat: els júniors, la parròquia, el Casal Jaume I de la Vall d'Albaida, el nou Club de Lectura d'Ontinyent, els amics del Desert de les Paraules en especial a Mercé i Toni, als amics compartits amb el Sergi Torró i el Jesús Barranco al Desert i altres garitos de la nit ontinyentina, les danses, ... la feina que van vindre tots (estaria a la lletra xicoteta del contracte? segur que no, però fa que pensar). Les amigues de la meua dona Rosana que són des de fa molt de temps amigues meues també. Els companys i companyes de feina de Rosana, alguns van ser companys meus també en el meu perible laboral per Ontinet. I molts més que em deixe perquè nombrar-los a tots seria impossible sobre tot perquè arriba un moment de la presentació que no veig qui està entre el públic. En especial als amics i amigues de la "cuadrilla" (no patiu que no som de cap penya taurina ni semblants), els de tota la vida i els seus fills i filles que estaven presents i ben presents corrents i jugant per la Biblioteca i els seus voltants. Ah! i amics del meu germà que també ho són meus, gràcies Edu!!!!

També mencionar especialment a Natxo Úbeda, el bibliotecari i la seua companya (que no recorde el nom) per la seua dedicació i paciència durant aquests dies. I sobre tot el divendres ja que els més menuts no van deixar tranquils els llibres de la ja tancada Biblioteca. Natxo, són el futur d'aquells lectors compulsius que estem al Club de Lectura.

Ja vaig dir que si tenia que agrair a tots i a totes els presents es faria etern. Bé a mi m'han dit sempre que ser agrait és de ben parit.

Gràcies, gràcies, gràcies...
Pep Alfonso

PS. Segur que m'he deixat algú però que hi ha que fer. També una menció molt especial a la gent de l'IEVA que tenia una conferencia sobre la llibertat d'expressió amb el director de l'associació de periodistes del país valencià, Ximo Clemente. No van poder vindre a la presentació però van tindre la brillant idea de compartir taula per sopar a Escuela de Calor (gràcies també a Javi Ferrero per la seua atenció). Pep Albinyana va tindre una brillant idea en proposar un sopar conjunt. Agrair en el mateix sentit a Miquel Àngel Murcia, organitzador de l'acte de l'IEVA, que va patir la conjunció d'actes.